“Konzumacija energetskih pića kod djece i adolescenata”
Učenici 5.A i 5.B razreda su 23. listopada.2024 pod vodstvom nastavnica Dore Kuharić i Elvire Tahiri, u sklopu predmeta Metodika zdravstvenog odgoja, posjetili NZJZ Andrija Štampar. Kroz ovaj edukativni posjet, učenici su imali priliku prisustvovati predavanju na temu: “Konzumacija energetskih pića kod djece i adolescenata”.
U našem svijetu živi se jako brzo i u sve kraćem vremenu potrebno je obaviti sve više zadataka. Zbog toga mnoge ljude privlače proizvodi koji obećavaju čudesna i brza rješenja za određene probleme. Kad je u pitanju umor, nedostatak vremena i energije nude se, između ostalog, i energetska pića.
Energetska pića su bezalkoholna pića koja zbog svojih sastojaka mogu trenutno povećati količinu energije u tijelu, održati i povećati budnost i tjelesnu izdržljivost. U reklamama obećavaju „smanjen umor….povećanu produktivnost…..više snage….“. Svoju moć energetska pića duguju svojim sastojcima: kofein, efedrin, guarana, taurin, glukuronolakton, šećeri, vitamini B-skupine.
Kod odraslih zdravih osoba umjerena konzumacija ovih pića nema posebno štetnih posljedica. Međutim, kad su djeca i adolescenti u pitanju, situacija je sasvim drugačija. Mlade osobe nemaju nikakve potrebe za ovim sastojcima. Uz to, djeca i mladi ih često konzumiraju neumjereno. Nije rijetkost da ih miješaju s alkoholom, što značajno povećava rizike za zdravlje.
Nekoliko vrlo teških slučajeva (smrt 13-godišnjeg dječaka, moždani udar kod 12-godišnjaka i 14-godišnjakinje) izazvalo je, s pravom, pojačanu pozornost stručnjaka. Oni traže zabranu prodaje energetskih pića osobama mlađim od 18 godina. Svoje zahtjeve potkrepljuju i rezultatima nekih anketa među učenicima koji govore u prilog zabrani. U Varaždinskoj županiji 65% učenika osnovnih i 85% učenika srednjih škola izjavljuje da konzumira energetska pića. Oko petina osmoškolaca i gotovo trećina srednjoškolaca navodi da je imalo smetnje prilikom konzumacije (stezanje u prsima, ubrzanje srčanog ritma, nemir).
Poseban problem predstavlja dostupnost ovih pića, kao i njihova cijena (većina ih je jeftinija od jednog sladoleda). Roditelji često i ne znaju konzumiraju li njihova djeca ova pića, a mnogi od njih nisu sasvim svjesni rizika. Zbog toga je važno o ovoj temi govoriti više i jasnije, kako bi djeca i mladi imali potpunu i istinitu informaciju o ovim proizvodima koji se pri reklamiranju usmjeravaju upravo na njih.
Izvještaj napisale: Elvira Tahiri i Dora Kuharić