ŠKOLSKI PROJEKT „PREPOZNAJ UTJECAJ ENDOKRINIH DISRUPTORA NA ZDRAVLJE I DJELUJ!“
Projektna nastava realizirana je u četvrtim razredima u korelaciji sadržaja predmeta higijena i preventivna medicina i zdravstvena njega specijalna.
Velik problem je izloženost endokrinim disruptorima, odnosno kemijskim spojevima (ftalati, parabeni, policiklički aromatski ugljikovodici, bisfenol A, antimon, stiren, aditivi, pesticidi, sredstva za čišćenje….) koji ulaskom u organizam djeluju kao ženski spolni hormon. Unošenjem u tijelo i akumuliranjem narušavaju zdravlje i povezuju se s nastankom bolesti. Globalni problem predstavljaju brojne kronične i maligne bolesti.
Cilj projektne nastave je samostalnost i inicijativa u korištenju različitih izvora, analizi podataka, prepoznavanju i rješavanju problema. Tijekom rada u timu razvijaju se suradničke vještine i organizacijske sposobnosti. Istraživački usmjerena nastava omogućava razvoj kreativnog i kritičkog mišljenja i povezuje sadržaje sa svakodnevnim životom.
Tijekom cijele godine učenici četvrtih razreda istraživali su i prepoznavali opasnosti za zdravlje.
Zadatak je bio prepoznati kemikalije koje mogu utjecati na zdravlje stanovništva, načine izloženosti i posljedice, odnosno istražiti povezanost utjecaja kemijskih spojeva i nastanka bolesti.
Učenici su dobili jasne upute o načinu odrade zadatka i vrednovanju.
Podijeljeni su u timove po 3 učenika. Prvi zadatak je bio odabir teme i izrada plana rada/istraživanja. Ovisno o temi, analizom podataka, identificirali su probleme, načine izloženosti i opasnosti za zdravlje. U zaključku su navodili prijedloge kako smanjiti izloženost kemijskim spojevima i svoja razmišljanja o istraženom problemu. Prepoznali su važnost aktivne uloge u očuvanju i unapređenju zdravlja (pojedinca, zajednice) i potrebu promjena negativnih zdravstvenih ponašanja.
Zadane teme:
Opasnosti iz plastike, hrana i utjecaj na zdravlje, zagađivači u zatvorenom prostoru i utjecaj na zdravlje, „Pesticidi su štetni za zdravlje – činjenica ili mit?“, „Može li kozmetika utjecati na naš endokrini sustav?“, endokrini disruptori i utjecaj na zdravlje, „Mogu li teški metali utjecati na naš endokrini sustav?“, utjecaj cigareta na zdravlje, opasnosti u vodi i tlu i posljedice izlaganju štetnim kemikalijama.
Rezultati projektnog zadatka prikazani su u razredima u obliku prezentacija, letaka, plakata i vođenjem portfolia.
Savjeti za kraj:
- smanjite korištenje plastike
- zamijenite plastične posude staklenim
- koristite didaktičke igračke za djecu izrađene od drveta
- koristite platnene vrećice
- koristite višekratnu bocu za vodu bez bisfenola,
- prestanite koristiti slamke i jednokratni pribor za jelo,
- kupujte sezonsko voće i povrće u rinfuzi bez suvišnih plastičnih pakiranja,
- razvrstavajte otpad, a masnoće korištene u pripremi hrane odnesite u reciklažno dvorište.
Ljiljana Broz